Україна перебуває на шляху інтенсивної модернізації своїх ключових інфраструктурних секторів, зокрема транспортної системи, яка є важливим елементом економічного розвитку та соціальної стабільності країни. Проте процес цієї модернізації стикається з численними викликами, які включають застарілу інфраструктуру, відсутність належної інтеграції цифрових технологій, низький рівень безпеки на дорогах, та неефективність управління транспортними потоками. Водночас, глобальні тенденції вимагають значного прискорення процесу цифровізації, яка є не лише інструментом підвищення ефективності, але й важливою складовою для досягнення сталого розвитку та зниження екологічного навантаження.
Значна частина цих проблем зумовлена недостатньою адаптацією українського законодавства до сучасних вимог та міжнародних стандартів. Відсутність чіткої нормативно-правової бази, яка б регламентувала впровадження інноваційних транспортних рішень, таких як інтелектуальні транспортні системи (ITS) або електронні квитки, призводить до гальмування реформ. Крім того, дефіцит інвестицій у транспортну інфраструктуру, що має низький рівень цифровізації, негативно впливає на загальну якість транспортних послуг та безпеку на дорогах.
Формально впровадження електронного квитка в Україні розпочалось у 2017 році, фактично - лише одиниці міст почали працювати над реальним запровадженням системи. Відтак, немає узагальненої кращої практики, яку б можна було легко адаптувати та впровадити.
Даний текст передбачає опис становлення та поточного стану впровадження АСООП в Україні. Першочергово було враховано нормативну процедуру впровадження рішення, вартість його реалізації, ким впроваджувалось рішення та терміни реалізації. Для підготовки цього дослідження була використана комплексна методологія, яка включає кількісні та якісні методи аналізу, а також порівняльні методи дослідження. Здійснено огляд міжнародного досвіду впровадження електронного квитка, проаналізовано нормативно-правову базу національного рівня та місцеві рішення, проведено кількісний аналіз цифрових даних та порівняльний аналіз.
Що стосується даних, то використовувалась інформація розміщена у відкритому доступі, а також були подані запити на доступ до публічної інформації. Відтак, опублікована інформація актуальна станом на липень 2024 року.
Цей документ спрямований на широку аудиторію, яка включає представників державної влади та місцевого самоврядування, приватних компанії та інвесторів, експертів та представників громадянського суспільства, що цікавляться тематикою впровадження АСООП в Україні. Мета цієї публікації - надати органам місцевого самоврядування, інвесторам та всім зацікавленим сторонам узагальнений практичний досвід запровадження АСООП у містах України.
Детальніше читайте у дослідженні