logo
Адвокаційна кампанія: Захист прав надавачів медичних послуг, які співпрацюють із НСЗУ
image

1. Проблема

У 2025 році набув чинності новий механізм оплати послуг первинної медичної допомоги (ПМД), затверджений Постановою КМУ №1503. Він докорінно змінює модель фінансування, оцінювання та верифікації декларацій, що призвело до хвилі запитань та занепокоєнь медичної спільноти щодо практичної реалізації у сфері охорони здоров’я.


Основні проблеми:

  • Фінансова нестабільність і кадрова криза:
    Через непрогнозованість, зменшення виплат та загальний тиск нової системи фінансування, медичні заклади опинилися в критичному становищі. Як наслідок, вони змушені: скорочувати заробітні плати; відмовлятися від контрактів із НСЗУ; втрачати працівників через вимушену зміну сфери діяльності.
  • Несправедлива формула оцінювання «одне правило для всіх»:
    Коефіцієнт 0,8 застосовується однаково до всіх надавачів, незалежно від контексту їхньої роботи.
  • Недосконалість індикаторів якості:
    Для того, щоб отримати доплату до капітаційної ставки (до 15%), лікар має зафіксувати в електронній системі охорони здоров’я низку показників: артеріальний тиск, індекс маси тіла, результати лабораторних обстежень тощо — мінімум раз на рік. Проте, механізм нарахування надбавок за роботу з хронічними пацієнтами складний, непрозорий і не має зрозумілого алгоритму реалізації. 
  • Система «заохочення кількості»:
    Фіксація частоти звернень пацієнтів як головний критерій оплати заохочує до формалізму і знижує якість медичного обслуговування.
  • Критичні вади у верифікації декларацій:
    Понад 16% записів у системі охорони здоров’я мають статус “неверифікованих” або “потребують верифікації”, що блокує фінансування. Мова йде про понад 5,6 мільйона записів, які не підтверджені. Тобто кожен шостий запис у системі нині або не пройшов перевірку, або взагалі не був перевірений.
  • Невідповідність формули реальним умовам:
    У розрахунках враховуються навіть пацієнти, які вже не є активними — померли, змінили лікаря або чия декларація анульована. У таких випадках лікар не має жодного впливу: він не може змусити померлого або українського біженця прийти на консультацію за місцем попереднього проживання в Україні, не має права анулювати декларацію без ініціативи пацієнта, і не завжди має доступ до інформації, чому саме людина не звертається за консультацією.
  • Формальна прозорість, яка не працює на практиці:
    Опубліковані методи та дані не дозволяють закладам перевірити справедливість застосування формули.
  • Відсутність механізмів захисту лікаря:
    Декларована підтримка НСЗУ не підкріплена реальними інструкціями або процедурами захисту в конфліктних ситуаціях з пацієнтами.
  • Непрозорість і дискримінаційність моделі:
    Лише 10% закладів можуть отримати повне фінансування, інші — занижене, без доступу до зрозумілих критеріїв оцінки.

Особливо складною є ситуація у сільських територіях та прифронтових регіонах, адже сотні тисяч людей змінили місце проживання в межах країни або ж, виїхали за кордон, через що, переважно, втрачали зв’язок зі своїми сімейними лікарями. Багато декларацій формально залишаються чинними, хоча по суті — пацієнти вже не обслуговуються. І хоч ці декларації неактивні, система все одно враховує їх у формулі.

 

2. Мета кампанії

  1. Захистити інтереси державних і приватних надавачів медичних послуг, які співпрацюють із НСЗУ;
  • Сформувати публічну, аргументовану позицію медичної спільноти на основі аналізу реального впливу нових правил;

  • Запустити механізм конструктивного діалогу між НСЗУ, МОЗ і надавачами медичних послуг;

  • Ініціювати обговорення та доопрацювання недосконалих положень Постанови №1503.
     

3. Партнери кампанії

  • Громадська організація «Академія Сімейної Медицини України»

  • ГО «Центр економічного зростання LRHub»
     

4. Цільова аудиторія

  • Кабінет Міністрів України

  • МОЗ України

  • Національна служба здоров’я України

  • Комітет Верховної Ради з питань здоров’я нації

  • Медичні асоціації, пацієнтські спільноти

  • Медіа, аналітичні центри, донори
     

5. Очікувані результати

  • Визнання проблем на рівні державних органів;

  • Запуск офіційного діалогу між НСЗУ та надавачами медичних послуг;

  • Перегляд положень Постанови №1503 щодо ПМД;

  • Зменшення кадрового тиску та підвищення стабільності в роботі медичних закладів;

  • Посилення впливу професійної медичної спільноти у формуванні політик.

Успішно надіслано!