Україна стоїть на порозі великої економічної кризи разом з усім світом. Рішенням Кабінету Міністрів України карантинні заходи в Україні наразі офіційно продовжено до 22 травня. Одночасно передбачено скасування декількох суттєвих обмежень, зокрема з 11 травня дозволено роботу перукарень, закладів оптової і роздрібної торгівлі, окремих літніх майданчиків кафе і ресторанів та діяльність низки інших закладів.
Ключові сфери економіки вже зазнали значних збитків і це ще далеко не кінець. За різними прогнозами українська економіка може втратити від 4% до 11% ВВП. Зарегульованість адміністративних процедур на місцях ще більше ускладнює розвиток малого та середнього підприємництва та знижує інвестиційну привабливість регіонів, оскільки інвестори не зацікавлені вести бізнес в таких умовах. При цьому існуюче адміністративне навантаження у поєднанні з кризою робить фактично неможливим легальне ведення мікро-бізнесу, тобто перешкоджає зародженню того самого національного підприємця, що може в перспективі розвинутись в середній і великий бізнес. Сучасний стан підприємництва в Україні вимагає нових підходів.
Усвідомлюючи, що ситуація є критичною для великої частини українського бізнесу, який забезпечує людей роботою, важливою є оперативна реакція та ефективні дії органів місцевого самоврядування, адже пільги від держави та міст допоможуть “втриматись на плаву” частині підприємств. Таким чином, зараз дуже важливим є пом’якшення навантаження та підтримка малого ( в т. ч. мікро) та середнього бізнесу, який і є найбільш вразливим.
Експерти Львівського регуляторного хабу за підтримки Програми розвитку ООН в Україні в рамках проекту з проведення оцінки адміністративного навантаження та бюрократичних процедур розвитку бізнесу на місцевому рівні в Донецькій та Луганській областях підготували рекомендації для органів місцевого самоврядування, які допоможуть пом’якшити наслідки карантину для підприємців.
Нижче пропонуємо до Вашої уваги ряд заходів для підтримки бізнесу, які допоможуть в цей скрутний час мінімізувати втрати підприємців та знову активізувати їхню діяльність. Також, у даному короткому аналітичному зрізі наведено перелік тематичних рішень, які вже приймалися у органах місцевого самоврядування України.
Отже, перелік найбільш ефективних заходів для підтримки бізнесу, запроваджених органами місцевого самоврядування країни з метою підтримки суб’єктів підприємницької діяльності в умовах обмежуючих заходів:
⚫️ Звільнення від сплати єдиного податку
Встановлення ставки у розмірі 0% для платників єдиного податку різних груп, на яких поширюються обмеження, передбачені актами вищої юридичної сили;
⚫️ Звільнення від сплати орендної плати за нежитлові приміщення комунальної власності
Це рішення може передбачати винятки, адже частина підприємців продовжують здійснювати підприємницьку діяльність під час карантинних обмежень;
⚫️ Звільнення від сплати туристичного збору;
⚫️ Звільнення від плати за тимчасове користування місцями для розміщення зовнішньої реклами;
⚫️ Звільнення від сплати орендної плати за користування окремим конструктивними елементами благоустрою;
⚫️ Фінансові механізми відшкодування ставок за кредитами для місцевого бізнесу
Перш за все, мова йде про місцевий бізнес та допомогу у пристосуванні до діяльності в умовах карантину;
⚫️ Відтермінування сплати пайової участі;
⚫️ Звільнення від сплати за послуги по утриманню торговельних місць на ринках впродовж дії обмежувальних заходів
Це рішення може передбачати винятки, адже частина підприємців продовжують здійснювати підприємницьку діяльність під час карантинних обмежень;
⚫️ Підтримка місцевого виробника
Промоція (маркування) місцевих товарів, вироблення антикризових стратегій розвитку міських індустрій.
Додатково необхідно звертати увагу на різносторонню комунікацію з усіма зацікавленими сторонами, закликати та спонукати підприємців, власників об’єктів нерухомості, у яких здійснюють діяльність суб’єкти підприємництва, розглянути можливості зниження ставок та відтермінування сплати орендної плати за нежитлові приміщення для орендарів, які безпосередньо здійснюють підприємницьку діяльність. Також, при прийнятті будь яких рішень, які стосуються здійснення господарської діяльності, варто розглядати варіанти тимчасового суттєвого спрощення адміністративних та регуляторних процедур, що дасть змогу зменшити навантаження на бізнес, перш за все, малий та мікробізнес.
Окремо, рекомендуємо розглянути нові можливості, які стають все більш актуальними в нових умовах та допомагають забезпечити електронну взаємодію представників влади, громадськості і бізнесу. Протягом кількох останніх років в Україні активно розвиваються інструменти прямої участі громадян, зокрема за допомогою онлайн сервісів. Їх функціонал розширюється, а популярність зростає з кожним днем. Зважаючи на впровадження карантину та відповідних обмежувальних заходів важливо забезпечити можливість прямої участі громадян в процесі прийняття рішень. А, отже, окрема увага органів місцевого самоврядування має бути зосереджена на впровадженні якісних е-рішень, поширенні інноваційних підходів, які сприяють розвитку демократичного суспільства.
До таких рішень належать (перелік не вичерпний):
1. Місцеві електронні петиції
Місцеві електронні петиції – один з найпопулярніших інструментів участі громадян. Цей сервіс допомагає зекономити ваш час, згуртовує людей навколо проблеми, а петиція, що набрала потрібну кількість голосів відповідно до положення або до статуту, має бути розглянута на наступній сесії ради.
2. Місцеві електронні петиції
Громадський бюджет можна вважати одним з найуспішніших інструментів участі. Цей сервіс може працювати в містах, де органом місцевого самоврядування визначено відповідну процедуру. За допомогою даного сервісу мешканці вчаться розуміти місцевий бюджет та готувати свої проекти, отримують не лише можливість вирішити проблему, але й необхідне фінансування. Аби проект було втілено, мешканці активізовуються та залучають інших до голосування, а згодом і до створення спільних проектів.
3. Відкрите місто
Основне призначення сервісу полягає в тому, що мешканці мають змогу повідомляти місцеву владу про актуальні проблеми благоустрою, житлово-комунальної сфери, інфраструктури тощо, для оперативної реакції на ці проблеми.
4. Електронні консультації з громадськістю
Цей сервіс надає органам місцевої влади можливість залучати пропозиції мешканців щодо питань розвитку міст та громад, організовувати обговорення проектів документів перед їх розглядом та схваленням, проводити місцеві опитування в різних формах з метою вивчення думки мешканців.
Якщо громада не володіє ресурсами для створення та впровадження вищезгаданих сервісів рекомендуємо скористатись платформою e-dem.tools. На першій українській платформі е-демократії зібрані найбільш популярні сервіси, доступні для усіх та зручні в користуванні. Використання вищезгаданих інструментів допоможе налагодити та спростити комунікацію між громадянами та представниками влади для підвищення її ефективності, створити більш комфортні умови для мешканців та покращити надання публічних послуг населенню.
Окрім впровадження е-інструментів рекомендуємо приділити увагу їх комунікації та популяризації серед мешканців громади, зокрема проведенню публічних заходів, присвячених питанням електронної демократії та електронного урядування, підготовці та поширенню інформаційних та просвітницьких матеріалів, залученню пропозицій мешканців щодо питань розвитку міст та громад тощо.
Висновки
Пандемія коронавірусу спричинила гостру необхідність для пошуку нових шляхів стимулювання розвитку економіки та впровадження нових механізмів для того, щоб пом’якшити наслідки в майбутньому. Виклики досить серйозні, і ми не справимося без всесторонньої взаємодії та вміння органів місцевого самоврядування адаптуватися і вчасно реагувати. Не менш важливою є якісна комунікація рішень місцевої влади з бізнесом та налагодження ефективних каналів та способів взаємодії, які залишаться актуальними і в пост-карантинний час. Зміни повинні впроваджуються як на державному, так і на локальному рівнях – через органи місцевого самоврядування, – тоді, в синергії, вони будуть ефективні і доцільні.
У теперішній ситуації дуже небезпечно вживати крайніх заходів та зосереджуватись лише на тих сферах економіки, які працюють “на виживання”. Ми стоїмо на шляху до появи нової культури підприємництва, а отже важливо правильно розставити пріоритети і пропорційно сприяти підприємцям уникнути катастрофічних наслідків, адже це безпосередньо впливатиме на розвиток громад.
Зразки рішень місцевих рад:
Звільнення від сплати орендної плати за нежитлові приміщення комунальної власності:
⚫️ “Про заходи підтримки суб’єктів підприємницької діяльності на період карантину” РВК від 27.03.2020 №287 “Про внесення змін до рішення виконавчого комітету від 27.03.2020 №287” РВК від 13.04.2020 №335 (Львів)
⚫️ http://zt-rada.gov.ua/files/upload/sitefiles/doc1586511703.pdf (Житомир)
⚫️ https://so.kr.gov.ua/ua/osxfile/pg/4764577777_d1_1o/ (Кривий Ріг)
⚫️ Про звільнення від орендної плати (Тернопіль)
⚫️ № 2093 17.03.2020 Про не нарахування орендної плати орендарям за майно, що є комунальною власністю територіальної громади м.Чернівців на період запровадження вимушених протиепідемічних заходів на території міста http://chernivtsy.eu/portal/f/mr/ses202078-2093.docx (Чернівці)
Звільнення від сплати єдиного податку:
⚫️ http://www.namvk.if.ua/dt/448134/ (Івано-Франківськ)
⚫️ http://zt-rada.gov.ua/files/upload/sitefiles/doc1586853755.pdf (Житомир)
⚫️ https://so.kr.gov.ua/ua/osxfile/pg/4764577777_d1_1o/ (Кривий Ріг)
⚫️ Про заходи підтримки суб’єктів підприємницької діяльності на період дії карантину. (Тернопіль)
⚫️ http://chmr.gov.ua/myrada/html/280844.php?id=280844 (Черкаси)
⚫️ № 2117 15.04.2020 Про встановлення ставок єдиного податку для платників першої та другої груп у м. Чернівцях за період карантину http://chernivtsy.eu/portal/f/mr/ses202078-2117.do…
Фінансові механізми відшкодування ставок за кредитами для місцевого бізнесу:
Звільнення від сплати орендної плати за користування окремим конструктивними елементами благоустрою:
⚫️ https://so.kr.gov.ua/ua/osxfile/pg/4764577777_d1_1o/ (Кривий Ріг)
Звільнення від плати за тимчасове користування місцями для розміщення зовнішньої реклами:
⚫️ https://so.kr.gov.ua/ua/osxfile/pg/4764577777_d1_1o/ (Кривий Ріг)
Звільнення від сплати туристичного збору, відтермінування сплати пайової участі, промоція продукції місцевих товаровиробників товаровиробників:
*Цей документ є інтерактивним та буде оновлюватись відповідно до впровадження нових змін та регулювань. Якщо ви володієте інформацією про якісні рішення, які можуть бути корисними в даній ситуації заохочуємо вас зголошуватись за електронною адресою lvivregulatoryhub@gmail.com
Ця публікація була підготовлена проєктом «Проведення оцінки адміністративного навантаження та бюрократичних процедур розвитку бізнесу на місцевому рівні» в межах Програми ООН із відновлення і розбудови миру за фінансової підтримки Європейського Союзу та урядів Данії, Швейцарії та Швеції. Думки, зауваження, висновки або рекомендації, викладені в цьому документі, належать авторам і не обов’язково відображають погляди Програми, ЄС та урядів Данії, Швейцарії та Швеції.